מאה שנות עשייה - משפחת זייד

משפחת זייד הינה אחת מהמשפחות הוותיקות בארץ לה מורשת ענפה ואילן יוחסין ששורשיו בארץ ישראל במאה ה- 18. תולדות המשפחה שזורים בתולדות העם היהודי, היישוב היהודי בארץ ישראל ועד קום המדינה, בנייתה והווייתה עד ימינו.
הספורים המופלאים, שעברו מדור לדור מגוללים עלילות גבורה, עשייה לביטחון המדינה ותרומה עשירה לכלכלה, לחברה לחיי התרבות והקהילה, לצד שמירה על המסורת היהודית.

אבי המשפחה, שאול זייד, יליד 1927 חיפה. אביו יעקב, דור חמישי בארץ, מוותיקי צפת בן למשפחה בעלת שורשים ענפים בארץ ישראל. סבו, מצד אביו היה מוכתר העדה היהודית בארץ. האם רבקה, דור שלישי בארץ, שאביה נמנה על שורות ה"שומר" בתקופת השלטון העותומני. שאול,בנעוריו, בוגר ביה"ס " אליאנס", היה פעיל בתנועת הנוער העובד" ו"בח.ג.מ" (חינוך גופני מורחב), הגדנ"ע דאז.

במסגרת פעילותו בארגון ה"ימיה" של תנועת "הפועל" הוכשר שאול בהפעלת נשק ועבר אימוני הכנה לפעולות בטחון והגנה. בתקופה שלפני קום המדינה פעל שאול במסגרת ארגון ההגנה והשתייך ליחידת הסיור והמודיעין בחיפה. בהמשך הוקמה בתוך יחידה זו קבוצת מסתערבים, אשר שאול מנה על אנשיה. באותם ימים התפרסם שאול כמי שיזם ובצע פעולה בעלת חשיבות אסטרטגית של לקיחת מפות העיר חיפה ממשרד המדידות המנדטורי, ששכן בלב האזור הערבי של העיר. פעולה זו הייתה חשובה ביותר למטרת הערכות ה"הגנה" לקראת המלחמה שהייתה עתידה לפרוץ, תקופה קצרה, לאחר מכן. פעולה זו היתה מסוכנת במהותה, ודרשה תחכום ותעוזה ממבצעיה, בשל מיקומן של המפות -  מעשה הגבורה הראשון שלו, קשור כבר אז במפות..... עם קום המדינה השתייך שאול לגדוד 22, אשר נלחם במערכה על הגנת העיר חיפה ושחרורה.
מאז נקשר שמו של שאול למפות, ולא פחות חשוב מכך, לגבולות המדינה, אותם שרטט ממש במו ידיו.

במהלך שירותו הצבאי עבר קורס קצינים ושרת בגדוד איכון של חיל התותחנים, כמודד. שאול השתתף בכל מלחמות ישראל, במלחמת ששת הימים, אף נפצע. לאחר פציעתו עבר לשרת בפקוד העורף, שם שרת במילואים והשתחרר בדרגת סא"ל. בתום שירותו הצבאי התנדב בהנהלת עמותת העורף .

בראשית שנות החמישים עסק שאול במדידות ובקביעת גבולות הארץ עם ירדן וסוריה. הוא יצא לשטח תחת אש, במטרה להשלים במועד את המשימה החשובה, שהוטלה עליו. כדי להבטיח את האינטרסים של מדינת ישראל וכדי למתוח גבולות מדויקים היה זייד הולך עם מכשירי המדידה שלו, תמיד על הגבול. הוא לא פחד....לא איש כזייד ייסוג. מבעד למכשירי מדידה היה מביט בשלווה ובקור רוח, בתחושת שליחות ובשקט היה ממשיך במלאכתו - על כך זכה להערכה והוקרה רבה. פעילותו באותם ימים הפכה אותו לדמות מוכרת ומדוברת, והיוותה מודל התנהגות ייחודי. לא רק את גבולות הארץ הגדיר שאול, כי אם במידה רבה, גם חלק מגבולות ההתנהגות והנורמות של החברה הישראלית היהודית, המתהווה של אותם ימים.

לאחר פרישתו מעיסוקיו בשרות המדינה, במסגרת ה"הגנה", צה"ל ואגף המדידות הממשלתי פנה שאול לשוק האזרחי. שאול מראשוני המודדים, ייסד את חברת המדידות.

אם המשפחה, יונה זייד, לבית גלנטר, האישה שלצידו מאז נישאו בשנת 1950.  ילידת 1929 רוסיה, בת למשפחה מכובדת בעלת רקע דתי, שעסקה במסחר. עלתה עם הוריה לארץ ישראל בשנת 1934, וכך הגשימו את חזונם. מאז נטועה יונה בהוויה הארצישראלית, גדלה בחיפה וסיימה את לימודיה בבית ספר "ויצ"ו". משחר נעוריה גדלה בבית שבו לתת, לעזור, לסייע לחלש היה ערך מקודש.
 יונה התמידה בפעילות התנדבותית, גם בשנים, בהם התרחבה המשפחה והיא עסקה בגידול וחינוך הילדים . עם הגעתם ארצה של גלי העלייה הגדולים, נרתמה לעבודה במעברות, עסקה בהדרכה במועדוני נוער ובמתן סיוע בחבלי הקליטה הראשונים.  בשנות השישים עסקה במתן בסתר וסיוע למשפחות חסרות כל. בשנות השבעים המשיכה יונה בסיוע לנזקקים ובעזרה הדדית. בשנות השמונים, הצטרפה להנהלת "גג לחייל המשוחרר", ארגון המסייע לחיילים משוחררים, הזקוקים לקורת גג ותמיכה בתקופת הלימודים בחיפה ובסביבתה - בתפקיד זה התמידה במשך 18 שנים ברציפות. בנוסף, יונה עוסקת עד היום בפעילות ענפה בארגונים התנדבותיים "ויצ"ו, "בני ברית" ועוד. על פעילותה ההתנדבותית ועזרתה לאורך שנות חיים הוענק למתנדבת  בכל רמ"ח אבריה, עיטור "יקירת העיר" חיפה לשנת תשס"ד.
 
לאחר מותו של שאול זייד ז"ל, הנציחה המשפחה ועיריית חיפה את זכרו בהקמת "מצפור זייד" בדרך אבא חושי, ו"גן שאול זייד" ברמת אלמוגי.

מתוך: "מאה שנות עשייה בחיפה רבתי 1906-2006". עמ' 372-374. פרסום נ.י.ר בע"מ, חיפה, 2007.